making a normalmap from a highpoly model

Posted By: Sam_Be

making a normalmap from a highpoly model - 07/11/07 12:10

hi
my friend said that there is a tool from ATI that makes a normalmap from a highpoly model (in blender i think).
does anyone know where i can download this tool???
thx
sam
Posted By: 3DRichard

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/11/07 14:10

look in here http://ati.amd.com/developer/tools.html
Posted By: tompo

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/11/07 14:11

You mean 3DBrush? or TGAtoDOT3 (normal map generator from .tga)?
Posted By: Sam_Be

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/11/07 17:25

@ 3DRichard
i have this link already but i dont know which of these tools is the right. ^^
sam
Posted By: 3DRichard

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/11/07 18:49

i searched for that blender plugin(script), but it seems that all links to that script are down. So i guess you will need to use other normalmap maker
Posted By: Sam_Be

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/11/07 18:55

ok but which "other" normalmap maker??
i mean not the normal ones i mean the one that can make normalmaps of models.
sam
Posted By: 3DRichard

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/11/07 21:08

i haven't used any of the normalmap makers, so i can't tell you which is the best. maybe try this one Xnormal
Posted By: JibbSmart

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/11/07 21:48

i use nvidia's melody (google it).

it works well enough not the nicest workflow though.

i export to wavefront obj from blender, and open that in melody (make sure u choose to use the model's texture coordinates). then generate normal map (after tweaking some settings) and if i look in the folder the model exists in there are now a tangent space and object space normal map in DDS form.

julz
Posted By: Sam_Be

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/12/07 11:04

thx @ all
ich hab mir Xnormal geholt. ist wirklich geil!!!
sam
Posted By: Poison

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/12/07 11:08

use melody from n vidia
Posted By: Slin

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/16/07 18:53

Es gibt sonst auch noch "Open Render Bump" (ORB). Es ist nicht sehr komfortabel zu bedienen aber die Ergebnisse sind perfekt. Im ersten oder zweiten "3DGameStudio Magazin" ist ein Artikel über die verschiedenen Programme
Posted By: Poison

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/16/07 19:08

Ja slin das ist auch gut aber auch ein bisschen schwer bei melody musst du einfach das lowpoly model in 3ds format hochladen und dann dass highpoly sehr einfch un effektiv probier es aus.
Posted By: Machinery_Frank

Re: making a normalmap from a highpoly model - 07/18/07 07:37

Da Melody auf mehreren Systemen beim Speichern der Texturen abstürzt (auch mit NVidia Grafikkarten) habe ich ORB genutzt und war begeistert. Dort gibt es eine feine Vorschau und gute Ergebnisse.

Außerdem hat jedes mittlere / große 3d Modellierungsprogramm ein Plugin für diese Aufgabe, die normalerweise auf dem SDK von ATI aufbaut. So etwas gibt es also für Maya, 3ds-Max, Lightwve, Blender usw.

Moderne Engines wie Unreal3, Unigine, Cry-Engine kommen von Haus aus mit solchen Tools zum Generieren von Normalmaps. Vermutlich basieren die ebenfalls auf dem ATI SDK.
Die Doom3-Engine hatte dafür eingebaute Befehle und die Künstler haben die Engine mit bestimmten Parametern gestartet, um Normalmaps aus Modellen zu berechnen.

Aus obigen Gründen werden Melody, ZNormal und ORB von den meisten Künstlern eher selten genutzt.
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