A8 Entwicklungsfortschritt (Ger/ Eng)

Posted By: Superku

A8 Entwicklungsfortschritt (Ger/ Eng) - 03/26/12 17:31

Sehr geehrter Herr Lotter,
auch wenn es Threads dieser Art in letzter Zeit häufiger gibt und solche Fragen wahrscheinlich nicht sehr angenehm sind, stelle ich sie trotzdem:
Da es seit ca. 7 Monaten (seit V8.30.0b) kaum mehr Feature Updates bzw. Betas gegeben hat und die Entwicklung von Zorro im Grunde abgeschlossen ist, frage ich mich, was die Ursache für den momentan sehr langsamen Fortschritt der Engine ist. Ich glaube nicht, dass Sie auf der faulen Haut liegen, wohin fließt also die Arbeitskraft? Galep (o.ä.), ein anderes Projekt für einen Klienten, Android oder WED 2.0?
Ein wenig mehr Transparenz wäre sehr schön, nicht um neue Kunden zu werben, sondern insbesondere auch um uns GameStudio Benutzer bei der Stange zu halten. Viele jener wenden sich anderen Engines zu, die meisten taten es bereits, nicht unbedingt, weil ihnen gewisse Features fehlen, sondern weil sie aufgrund des mangelnden Fortschritts GameStudio als ein von den Entwicklern abgeschriebenes Produkt betrachten.
Gelegentlich lassen Sie in manchen Posts bereits implementierte Änderungen durchsickern (auf Nachfrage, wenn diese in einigen Nebeneffekten/ Bugs resultieren), bspw. eine Maßnahme zur Beschleunigung des Block-Renderings (o.ä.), welche zwar von allen Usern gern gesehen werden, aber nicht angekündigt werden und daher unbemerkt bleiben. Auch hier wäre, nicht nur aus Marketing-technischen Gründen, etwas mehr Transparenz schön, insbesondere zur Motivation, auch weiterhin mit acknex zu arbeiten.


EDIT: Insbesondere die fehlende Reaktion auf folgenden Thread fühlte sich leider an wie ein Schlag ins Gesicht:
http://www.opserver.de/ubb7/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=389495#Post389495
Eine simple Zurkenntnisnahme der Nachfrage und eine Antwort wie "Im Moment ist kein Linux/ Mac Support geplant, Priorität hat zur Zeit der Android Port." wäre zwar schmerzlich, aber in Ordnung gewesen.

Im Allgemeinen werden viele Threads und Vorschläge (auch kleine Detailverbesserungen) im Future Thread nicht kommentiert, warum, das ist mir nicht klar.
Posted By: maslone1

Re: A8 Entwicklungsfortschritt - 03/26/12 19:26

Gut geschrieben superku. Ich stimme dir voll und ganz zu.

Auch ich warte auf diverse neuerungen. Mit gamestudio arbeite ich kaum noch, und ich bin derzeit am prüfen, ob der umstieg auf eine andere entwicklungsumgebung für mich sinnvoll ist.
Posted By: Error014

A8 development progress - 03/26/12 22:16

(I've taken the liberty to translate superku's original post below (after my own reply, which is me agreeing), since I believe this matter is also of concern to our non-german friends. If you do not approve of this, just let me know (via reply or PM), and I'll remove the translation. If, however, you DO approve, then feel free to post the translation in your original post for greater visibility)

Stimme superku voll und ganz zu.

Regelmäßige Informationen zur derzeitigen Entwicklung (selbst monatlich ein kurzer Absatz wäre hier schon eine große Verbesserung, und mehr natürlich gerne gesehen) wären wirklich wunderbar. Auch, wenn diese ohne jegliche Versprechen einhergehen würden.
Das ganze wäre sicherlich der effektivste und nutzerfreundlichste Weg, mit den ständigen "Is 3DGS dying?"-threads umzugehen!

~~~~~~

I've taken the liberty to translate superku's original post:

Quote:

Even though similar topics have been posted more and more often recently, and even though this question is surely not very nice, I ask:
Given that for the last ~7 months (since v8.30.0b), there have been almost new feature updates or beta versions, and given that the development of Zorro is basically done, I wonder what causes the currently very slow development of the engine. I highly doubt that it's you being lazy, so what is it you're focusing on? Galep, or a different project for a client of yours, Android, or WED 2.0?

More transparency would be great, not only to attract new customers, but especially to keep us Gamestudio-users happy. Lots of us pondered switching, and most of them already switched - not because they were missing particular features, but rather because the nonexistant (or not visible) development of GameStudio makes it appear to be a project abandoned by their developers. From time to time some already implemented changes are mentioned in posts (in reply to inquiries if those triggered unexpected side effects or bugs), for instance speeding up block rendering (or similar) - which is something all users would like to see, but which isn't announced, and thus goes by unnoticed by many. Here, too, more transparency would be commendable (not just from a PR-based point of view). Not to mention that it'd greatly motivate us to keep working with Acknex.


EDIT: Especially the missing reply or reaction to this thread feels like a slap to the face: link.
A simple mention of you having noticed it and perhaps a reply in the vein of "Currently, no Linux/Mac Support is planned, the Android port is given priority" would be - while disappointing - much appreciated.

Generally speaking, many threads and suggestions (even on small details) in the Future forums won't receive even a single comment, and I cannot understand why.


Disclaimer: This is my (non-literal, but close) translation of superku's original post. I hope I've come across just as he does and intended in his german original version, and again I'm doing this since I believe this topic is of interest to everybody. superku, if you don't want this, let me know and I'll delete it. If you wish to put it up to the original post, feel free to do so.
Posted By: Superku

Re: A8 development progress - 03/26/12 23:42

Thank you for the translation, Error014, and I fully approve its accuracy.
The only reason for a German only post is that it shouldn't look like I wanted to evoke high pressure on Mr. Lotter (that does not mean I want you to delete your post, keep it as it is).
Posted By: Sajeth

Re: A8 development progress - 03/27/12 10:18

Gamestudio ist schon lange nur noch eine One-Man-Show und jcl gibt durch seine mürrische bis schlichtweg unverschämt unfreundliche Art (die ich ihm nicht verüble) recht deutlich zu verstehen, wie viel Interesse er noch an Acknex hat. Das ist Schade, da man meiner Meinung nach noch sehr viel aus der Engine rausholen könnte (wirtschaftlich), wenn man bereit ist, ein wenig Geld und Arbeitskraft hineinzustecken. Eine passendere Webpräsenz, neue Tools, bessere mitgelieferte Templates(Models, Shader etc) und evtl eine gewisse Portierbarkeit sollten Acknex ganz oben mitspielen lassen können.
Posted By: miez

Re: A8 development progress - 03/27/12 10:26

Regarding the development, the silence and many things going wrong, (which I will not describe now, because many other users and also threads had adressed these issues a felt million times resulting in slight or no change), there will be no A9 for me at anytime at the moment, regardless how good and improved it would be. I would rather switch to a new system. Only exception would be some coming-out-of-nothing awesome updates for A8 to get it fluent in workflow, lightning fast, intuitive, modern, rocksolid, mostly bugfree and easy accessible
I am with Gamestudio since first A5 Days and seeing how things have become uncomfotable and in some way spiced with an Ghosttown-Atmosphere is almost depressing.
Posted By: Damocles

Re: A8 development progress - 03/27/12 11:10

In der Betriebswirtschaft nennt man sowas "Cash Cow"

(Boston Consulting Group Matrix:)


Wenn der Marktantei dann zu weit fällt lquidiert man den Rest.

Conitec ist so weit ich weiß ne Firma. Entsprechend werden die so viel in GS investieren wie der Return on Investment es erlaubt.
Oder anders:
#1 wenn die Verkäufsumsätze pro Arbeits-Stunde unter dem Studenlohn von JCL + Service fallen sollte man nichts mehr investieren.

#2 Fallen die unter den Kosten für den Service sollte man es einstellen.

Ich schätze mal er liegt so zwischen #1 und #2
Und JCL arbeitet halt nur sporadisch am Produkt. Aber für ne
Vollzeitstelle reichts wohl nicht mehr.
Posted By: Harry Potter

Re: A8 development progress - 03/27/12 12:29

Originally Posted By: Damocles
Conitec ist so weit ich weiß ne Firma.
Kann es sein, dass JCL jetzt eine eigene Firma hat, und Gamestudio im Alleingang, ohne Conitec, weiterentwickelt?!

Weil auf der (noch) offiziellen Gamestudio-Webseite (http://www.3dgamestudio.com steht ganz unten: "Conitec Datasystems..."
Und dann gibt es eine Webseite http://www.lotter.org, die sieht genauso aus wie die Gamestudio-Webseite, jedoch steht unten: oP group Germany GmbH i.G., Birkenstr. 25-27, 63549 Ronneburg

Und unter http://www.lotter.org/disclaimer.htm (Impressum & Haftungsausschluss) steht:
Johann Christian Lotter
Birkenstr. 25
63549 Ronneburg
jcl (ät) morbius.de

Weiter unten dann:
Copyright © 2011 by Johann Christian Lotter, Ronneburg.

Also irgendwie sieht mir das nach einer Abspaltung von Conitec aus?!?
Posted By: Espér

Re: A8 development progress - 03/27/12 12:52

Acknex hängt aktuell auch viel mit Gerüchten
"schlechte Grafikleistung", "Modelle sehen scheisse aus"..etc

Es muss viel am Image der Engine gearbeitet werden - die, noch immer, mangelnden template/prefab/model Aualitäten tragen nur zu den Gerüchten bei.
Es wurde auch schon einmal über einen Vontest geredet für neue Grundmodelle und Prefabs.. Vll wäre es mal an der Zeit diesen umzusetzen. Ich selbst spende sehr gerne auch Modelle und/oder Texturen.

Ich mag die Acknex Engine wirklich sehr, jedoch wird sie mit dem "Ballast" des GemStudios runtergezogen. Die Entwicklungsumgebung sieht nunmal altbacken aus, wirkt schon im Vergleich mit Unity überholt. Viele arbeiten mit anderen Entwicklungstools (Blender, C4D, 3DSMAX..etc), und ignorieren MED und WED zum größten Teil.
Es hagelt kritische Themen im Forum mit immer neuen Wünschen oder den immer gleichen Fortschrittsafragen.


Ob ich mir A9 zulege, oder auf eine andere Engine umsteige weiß ich noch nicht. Ich lerne zZ C++ und arbeite auf den Gebrauch anderer Umgebungen hin, warte jedoch was die Acknex zukunft bringt.

Ich hoffe das die Engine weiterentwickelt wird - Die Tools (MED, WED, GED) sind mir relativ schnuppe, da ich mehr mit Laufzeiterstellung arbeite, aber Fortschritte in Enginefearures und Bugbeseitigung zu sehen wäre nicht schlecht und würde motivieren auf die Verbesserungen hinzuarbeiten.
Posted By: Lukas

Re: A8 development progress - 03/27/12 12:55

@Hatty Potter:
lotter.org ist nur ne andere Domain, die auf die deutsche Version der Homepage verweist. Auf http://3dgamestudio.de/ sieht es genauso aus, also auch mit dem oP Group.

Das ist aber schon länger so. jcl ist aber AFAIK immer noch Geschäftsführer von beiden Firmen.

Btw, jcl wohnt von mir tatsächlich nicht weiter weg als meine Schule. grin
Posted By: Damocles

Re: A8 development progress - 03/27/12 12:59

Die Verpackung (Webseite, mitgelieferte Beispiel Demos, Texturen, Modelle)
Sahen schon immer altbacken aus und lassen die Engine schlechter
aussehen als sie ist.

Warum auch immer... es gäbe (gab) genügend freiwillige Angebote
den Content auzupeppen
Posted By: pararealist

Re: A8 development progress - 03/27/12 16:15

I think JCL should concentrate his small workforce solely on the engine, a new IDE and SDKs for major languages.
Everything else is already out there, and people are already using them.
For those who like the pretty webpages, complete bundled tools in all of the later "gamemakers", well they will go there anyway.

I know that the engine would then progress so much faster.

On the other hand, maybe we are just about to get the greatest news we have ever had. (hope, hope).
Posted By: gri

Re: A8 development progress - 03/28/12 06:52

Hm....JCL always said when he is away for a few days.

Because he didnt answer here yet he seems to be very busy or has already left the town grin

No... I hope he works on a new beta with nice features and make the Announcement that the commerial edition includes the ressourcepacke too in future.


edit:


I knew it before. I trapped myself checking other 3D engines for my needs.

Now JCL post a short statement...new WED, Android....without timeframe .... new Beta "soon" and I'm catched again.




Posted By: jcl

Re: A8 development progress - 03/28/12 10:57

Zorro is not yet fully finished, but has in fact not much delayed the Gamestudio development. Two other factors are resonsible for that. First, the new WED and the Android version. This is time consuming and naturally there's nothing to show until it's finished. Second, there's something else of which I can not talk yet. But this second factor is currently consuming a good part of my time, as well as the time of other Conitec employees. Both are the reasons of the slow rate of beta versions in the last months, and the lack of many small features that are usually added. But the next release will come out soon.
Posted By: Superku

Re: A8 development progress - 03/28/12 12:32

Thank you for your answer. Still it would be nice to see a simple "No", "Yes" or "I've put it on my list" in most future threads.

Quote:
Second, there's something else of which I can not talk yet. But this second factor is currently consuming a good part of my time, as well as the time of other Conitec employees.

Hm... can you say if it's GameStudio related or not?
Posted By: gri

Re: A8 development progress - 03/28/12 14:51


I have the same PoV like Superku.

With this rare communication I somtimes feel like lost in space and ask if the crew is alife.

,
gri
Posted By: FBL

Re: A8 development progress - 03/28/12 16:33

Concerning the unrequested but added features like more shader skills, it possibly has to do with A8.
I doubt Zorro needs (a lot of) shaders.
Posted By: Rackscha

Re: A8 development progress - 03/29/12 10:01

@Fireoball: well theoretically, you can transfer calculations from CPU to GPU by doing it in a shader.
Posted By: sivan

Re: A8 development progress - 03/30/12 07:28

I hope this silence in connection of 3dgs development finally will have a positive result for us, users. laugh But yes, some more info would be ||: really-really :|| x8 fine...
Posted By: ratchet

Re: A8 development progress - 04/04/12 09:57

First, the new WED and the Android version
That's a great news laugh

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WISH number 1 : Easy Custom Panel Plugin system (by script ?)

Like i asked, 3DGS WED should turn into something lot more easily open with possibility ot easily access ressources and write our onw plugins.
Some sort of Custom Panel system ? like some other 3D engine has a lot in it's store. And another 3D engine, is also taking the way of custom panels customization.

This would mean, lot more tools in WED, all optionnal because made by users and your are free to take them or not.
Model placement tools , texturing tools, path creation tools, character cutomization tools , 3D Tiles tools etc ... etc ..

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WISH number 2 : complete terrain tool

Like i said A8 is missing what other 3D engines have, 5 min terrain making ability (paint, sculpt, vegetation paint instancing).

Why ?

Because i want to do like in some others, make a terrain with grass, trees in 10 minutes, import my character and some building, put them on the terrain and put all the remaining time in coding gameplay, 3D effects laugh

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WHISH number 3 : solid GUI system and editor ?

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But ok , i'm very happy with A8 Scripting and the fast prototyping.
It's like Dark Basic Pro, lot of people use it and enjoy it, ecause it's ery easy to understand like BlitzBasic 3D.

Same thing for A8 !

And people should look at SuperCan that surpass easily lot of Third person platform games of the engine that's make lot lot of advertisment and the name begins with the letter "U" wink

It's lot of quality in the models and textures, not dependent on the engine , but on your talent !
Anyone can already make such quality game as great looking, but who have the skills like that team ???

That's the big point. Have you the 3D skills ?
The engine don't procude the AAA textures, models, 3D effects for you !

The other big point is the magazine, code ressources and forum.
Tell me what other 3D engine have such incredibly usefull and great magazine wink

Posted By: Damocles

Re: A8 development progress - 04/04/12 11:20

SüperCan is not a good example.

The Engine should (to a large part) focus on the crowd of Hobby Developers,
who are not likely to have that skillset, funding or time to create a game like SüperCan.

People can also make great art in MSPaint.
Wich does not mean MSPain is any good of a graphics program.
Posted By: ratchet

Re: A8 development progress - 04/04/12 15:05

But Supercan is not also a big team behind.

Ok, i that case we enter in the domain of workflow, tools, helpers, and easyness to produce some standard content !

That's another part and that's not the strong point of 3DGS , lot of us know that, some of us asked long long time ago , improvments in these areas, but it's not a big company behind 3DGS !

So be patient (perhaps buy another license engine if you really need something)!
Posted By: jcl

Re: A8 development progress - 04/04/12 17:11

Our top focus is still the ease of use. This is not only important for hobby developers, but also for professionals who often need to create an application very quickly.
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